Badania fokusowe

Dział Badawczy

Badania fokusowe czyli inaczej zogniskowany wywiad grupowy (ang. focus group interview) – metoda badawcza stosowana przede wszystkim w badaniach jakościowych w socjologii, psychologii, badaniach społecznych i marketingowych. Wykorzystywane są do pozyskiwania podstawowych danych, niezbędnych do określenia problematyki badań, oraz do ustanowienia narzędzi wykorzystywanych w badaniach ilościowych, czyli z reguły ankiety lub kwestionariusza do wywiadów prowadzonych w ramach badań.

Wartym uwagi jest tutaj także fakt tego, iż badania fokusowe pozwalają nam na pogłębienie interpretacji uzyskiwanych wyników badań ilościowych. Ponadto w ramach badania fokusowego prowadzone są dyskusje z osobami badanymi o charakterze autonomicznym, dzięki czemu można je wykorzystywać w badaniach zachowań, wzorców i sposobów postrzegania, bez względu na reprezentatywność badanej grupy. Do przeprowadzenia konkretnego badania fokusowego niezbędna będzie nam profesjonalna fokusownia, czyli odpowiednie pomieszczenie w którym możliwe będzie prowadzenie autonomicznych dyskusji, na których przebieg nie będą wpływały żadne zewnętrzne bodźce.

Dzięki tego rodzaju badaniom możemy także poznać na przykład język potoczny charakterystyczny dla danej grupy społecznej, dzięki czemu będziemy mogli o wiele lepiej sformułować przekaz reklamowy dla danej grupy, a co za tym idzie, wykonany na przykład mailing będzie o wiele bardziej skuteczny, niż w przypadku, kiedy przeprowadzimy go bez wstępnie przeprowadzonych badań fokusowych.

Jest to więc bardzo ważny element prowadzenia działań marketingowych, dzięki któremu mogą one być jeszcze bardziej efektywne.