Rynek dóbr szybkozbywalnych

Rynek dóbr szybkozbywalnych należy do przestrzeni niezwykle wręcz zatłoczonych. W natłoku marek i produktów niezwykle trudno wybić się z anonimowości. Niektórym jednak się do udaje – ton nadają tej branży duże koncerny, których wspólną cechą jest zwykle umiejętność odpowiedniego przewidywania i lansowania swoich produktów. Znakomitą strategią marki jest na przykład unikalny produkt, stający się ostatecznie nazwą użytkową całej generacji produktów. Proces ten zilustrować można choćby na przykładzie niemowlęcych obiadków w słoiczku – które większość z nas przywykła nazywać po prostu gerberkami, bez względu na to, od jakiego producenta pochodzi rzeczywisty egzemplarz słoiczkowego dania. Inna fantastyczna strategia ma związek ze spójną kolorystyką, jak w przypadku produktów Nivea, gdzie kolor (granat o charakterystycznym natężeniu) stał się właściwie synonimem marki. Poszukując swojej drogi w tłocznym świecie producentów FMCG warto skorzystać z usług licencjonowanego przewodnika.

Przewodnik

Doświadczonymi przewodnikami z pewnością można nazwać członków zespołu badawczego firm wykonujących badania marketingowe FMCG. Tego typu realizacje pozwalają znakomicie poznać sytuację, a najczęściej także zagłębić się w fascynujący świat znaków, przekonań i wartości, którego kreatorami są specjaliści od sztuki sprzedaży. Oprócz rozpoznania wśród strategii konkurencyjnych badania rynku FMCG pozwalają zapoznać się z przekonaniami klientów, którzy stanowią najwiarygodniejszy miernik jakości elementów strategii sprzedażowej i kampanii reklamowych firm. Grupa targetowa sama chętnie poddaje pomysły ulepszeń, analizuje też jak powstają odczucia względem produktu, logotypu czy opakowania – rozmowy z doświadczonym badaczem w roli moderatora spotkań to najlepszy sposób na zapoznanie się z klientami i ich opiniami.

Metodologia

Wspomniane wyżej jakościowe metody badań marketingowych FMCG uzupełnić można zarówno analizą desk research, jak i badaniem ilościowym, które będzie miało charakter weryfikujący w stosunku do danych zebranych w trakcie wywiadów pogłębionych. Rozsądnie jest zlecać tego typu realizacje firmom mogącym wykazać się doświadczeniem w prowadzeniu badań rynku FMCG. Nabyta dotychczas wiedza pozwoli na przewidywanie niebezpieczeństw i bezpieczną nawigację w powodzi anonimowych i nieanonimowych marek i produktów konkurencji. Najlepiej, gdyby agencja, której planujemy zlecić planowane badania rynku FMCG potrafiła wskazań w swoim dorobku realizacje usług badawczych o podobnej tematyce.

Nowoczesna strategia

Dzięki dobrze zainwestowanemu zaufaniu firma zyska solidną podstawę dla budowania własnego wizerunku w odwołaniu do wartości i potrzeb zdiagnozowanych u docelowej grupy klientów. Strategia marketingowa skonstruowana nie tylko w oparciu o jego opinię, ale i we współpracy z klientem to nowoczesny sposób tworzenia bliskiej relacji – ten trend wciąż zyskuje na popularności, podobnie jak badania rynku FMCG i innych branż, którym na sercu leży dobry kontakt z klientem.